Za dwa lata zakończy się program promocji zatrudnienia i aktywizacji lokalnego rynku pracy w powiecie zawierciańskim. Przesłanek do stworzenia takiego projektu było wiele. Podstawową pozostaje wysokie bezrobocie w regionie, znacznie przekraczające wartość wskaźnika krajowego oraz dla województwa śląskiego – w okresie ściśle poprzedzającym rozpoczęcie projektu wynosiło ono 13.4%. Niepokojący wydawał się również fakt, że najliczniejszą grupą zarejestrowanych bezrobotnych były osoby młode, w wieku 25-34 lat.
Wyraźnym problemem w Zawierciu jest niedopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy oraz błędny start zawodowy młodych – zazwyczaj zaczynają oni od zarejestrowania się w urzędzie, nie próbując wcześniej samodzielnie znaleźć pracy, co ma negatywny wpływ na kształtowanie postaw społecznych. Na niezadowalającą kondycję zawierciańskiego rynku pracy wpływa również niedostatecznie rozwinięta komunikacja miejska, utrudniająca przemieszczanie się pracowników oraz niepełne wykorzystanie miejscowych walorów przyrodniczych.
Niemniej, poprzedni program zdołał zaktywizować ponad 9 tysięcy osób, więc i w tej edycji możemy liczyć na pozytywne zmiany. Z pewnością jednym z działań, zmierzających w tym kierunku, jest rozwój istniejącej bazy turystycznej oraz nacisk na nabywanie nowych kwalifikacji przez bezrobotnych poprzez udział w kursach, stażach, warsztatach i szkoleniach. Krokiem przełomowym może okazać się powstanie Agencji Rozwoju Zawiercia, wspierającej rozwój przedsiębiorczości i funkcjonującej przy Parku Przemysłowo-Technologicznym.